Автосправа

Відеоролики по автосправі

Кваліфікаційні вимоги

Водій автотранспортних засобів категорії "В" повинен вміти:
        - керувати легковими автомобілями, що відносяться до транспортних засобів категорії "В" за різних дорожніх умов;
        - виконувати Правила дорожнього руху, впевнено діяти за складних дорожніх обставин і не допускати дорожньо-транспортних пригод;
        - буксирувати причіп дозволеною максимальною масою до 750 кілограмів;
        - заправляти автомобіль паливно-мастильними матеріалами та охолоджувальною рідиною;
       - перевіряти технічний стан автомобіля перед виїздом на лінію, забезпечувати технічний стан і обладнання транспортного засобу відповідно до вимог стандартів, що стосуються безпеки дорожнього руху і охорони навколишнього середовища;
         - подавати першу допомогу потерпілим при дорожньо-транспортних пригодах.

Водій автотранспортних засобів категорії "В" повинен знати:
      - призначення, розташування, будову, принцип дії агрегатів, механізмів і приладів легкового автомобіля та правила технічної експлуатації (для водія);
      - Закон України "Про дорожній рух", Правила дорожнього руху, основи керування автомобілем і безпеку руху, причини дорожньо-транспортних пригод і способи їх попередження;
       - вплив природних умов (дощ, туман, ожеледиця та інш.) на безпеку руху та способи запобігання дорожньо-транспортним пригодам;
         - правила подання першої допомоги потерпілим під час дорожньо-транспортних пригод;
       - правила безпеки праці під час технічного обслуговування автомобіля та користування експлуатаційними матеріалами (бензин, електроліт, охолоджувальні рідини, масла та інш.);
      - правові основи і відповідальність за порушення Правил дорожнього руху, порядку і правил експлуатації автомобіля та завдання шкоди навколишньому середовищу.

................................................................................................................................................................................................................. 





ПЛАН ПРОВЕДЕННЯ ЗАНЯТТЯ З
предмету «Основи безпеки дорожнього руху та перша медична допомога»

Тема 1. Основи безпечного керування автомобілем
Особливості керування легкового автомобіля з причепом дозволеною максимальною масою до 750 кг.

Навчальна мета: ознайомити учнів з особливостями керування автомобіля з причепом. Пояснити вплив вантажу на положення центру ваги автомобіля і його стійкість, причини занесення автомобіля з причепом і виведення його із занесення.
Розвиваюча мета: Розвивати в учнів навики самостійного мислення під час вивчення матеріалу та застосовувати отримані знання на практиці.
         Виховна мета: Виховати в учнів почуття високої відповідальності за правильне виконання та  дотримання правил безпеки дорожнього руху, охайність в роботі, дисциплінованість, повагу до учасників дорожнього руху.

                Тип уроку: – Комбінований.
                Місце – Клас з безпеки дорожнього руху.
                Матеріальне забезпечення –  ПК, плакати, стенди.
Хід уроку
1.Організаційна частина.
·         Привітатись з учнями.
·         Прийняти  доповідь чергового.
·         Відмітити присутніх.
2.Повторення пройденого матеріалу.
·         З урахуванням чого водій вибирає безпечну дистанцію?
·         Яку дистанцію варто витримувати водієві при русі в міських умовах?
·         Яким ще способом можна визначити, що обрана водієм дистанція є безпечна?
·         Коли треба бути особливо уважним?
·         Наближаючись до пішохідного переходу водій повинен…
·         На яких передачах долають глибокі ями, великі перешкоди?
·         Як слід долати глибокі калюжі?
·         Як потрібно долати крутий підйом, спуск, круті повороти з обмеженою оглядовістю?
·         Поясніть дії водія при русі по слизькій дорозі, під час занесення, долання броду?
·         Поясніть дії водія під час долання броду?
·         Як здійснюється буксирування  транспортних засобів?


3.Вивчення нового матеріалу.
Особливості керування легкового автомобіля з причепом 
дозволеною максимальною масою до 750 кг.
·         Залежність розподілу ваги вантажу для керованості автомобіля.
·         Керованість автомобіля з причепом.
·         Причина занесення автомобіля з причепом і виведення його із занесення.
·         Прохідність автомобіля з причепом.
·         Вплив вантажу на положення центру ваги автомобіля і його стійкість.
·     Вибір раціональних прийомів керування автомобіля з причепом (повільне рушання з місця, енергійний розгін, включення передачі, використання накату) в залежності від конкретних дорожніх умов (підйоми, спуски, повороти, під'їзд до перехресть, залізничних пере­їздів тощо).
Удосконалення майстерності водіння.
Розгляд рекомендацій щодо удосконалення водіння автомобіля.

ПОЯСНЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Особливості керування вантажного автомобіля з автопричепом 
дозволеною максимальною масою  до 750 кг.

Причіп - транспортний засіб, не обладнаний двигуном і призначений для руху в складі з механічним транспортним засобом.
Для того щоб керувати тз з причепом макс. масою до 750 кг достатньо посвідчення водія кат «В», більше 750 кг кат. «ВЕ»
До руху по дорогах з легковим автомобілем допускаються причепи, що пройшли випробування, сертифіковані і мають реєстраційні знаки.
Дозволена максимальна (або повна) маса - маса спорядженого автомобіля з вантажем, водієм і пасажирами або причепа з вантажем, встановлена підприємством-виробником як максимально допустима. За дозволену максимальну масу складу транспортних засобів, тобто зчеплених і рухомих як одне ціле, приймається сума дозволених максимальних мас транспортних засобів, що входять до складу. «Маса спорядженого автомобіля або причепа» - маса заправленого автомобіля без водія, пасажирів і вантажу або причепа без вантажу.
До «легких» відносять причепи з дозволеною максимальною масою не більше 750 кг. Легкі причепи можуть мати гальмівну систему, але не обов'язково. До «важких» відносять причепи з дозволеною максимальною масою більшою ніж 750 кг. Важкі причепи повинні бути обладнані гальмівною системою.
Швидкість руху авто з причепом не повинна перевищувати 80 км/год.
Причепи можуть експлуатуватись тільки з механічними транспортними засобами, обладнаними стандартними тягово-зчіпними пристроями і штепсельною розеткою. Легковий автомобіль-тягач повинен бути обладнаний двома дзеркалами заднього виду на подовжених кронштейнах, якщо причіп ширше тягача, як, наприклад, причіп-дача, причіп-магазин. На всіх причепах необхідно возити 2 підкладних клина для встановлення під колеса при зупинках на ухилах.
Згідно ПДР подальший рух тз заборонений, якщо пошкоджений тягово-зчіпний пристрій.

Стійкість автомобіля

Стійкість – це здатність автомобіля зберігати рух по заданій траєкторії, протидіючи силам, що викликає його занесення і перекидання в різних дорожніх умовах при високих швидкостях руху.
Стійкість може бути повздовжньою та поперечною.
Фактори які впливають на стійкість автомобіля: 

1) швидкість руху
2) радіус повороту та стану дороги
3) кут косогору для перекидання автомобіля вбік або назад
4) висоти та центра ваги автомобіля
5) бази , колії автомобіля, розміру шин та стану покришок
6) характер вантажу та його кріплення 

Керованість автомобіля

Керованість - здатність автомобіля рухатися в напрямку, заданому водієм.
Фактори які впливають на керованість автомобіля 

1) швидкість руху
2) стан дороги
3) стабілізація керованих коліс
4) стан рульового керування
5) станом, еластичністю та балансуванням шини 

Особливості керування причепа
1) Перед початком руху автомобіля з причепом водієві необхідно перевірити стан кріплення зчіпного пристрою, фіксацію запобіжних ланцюгів і роботу світлової сигналізації ( синхронізацію сигналів повороту і стоп-сигналів).
2) Рух автомобіля з причепом треба починати плавно, без ривків, прогрівши двигун. Перед початком руху водій повинен врахувати масу причепа і той факт, що прискорення в русі автомобіля з завантаженим причепом значно нижче прискорення автомобіля. Це дуже важливо знати при перетині головної дороги на нерегульованих перехрестях .
3) При виконанні маневрів автомобілем з причепом водій повинен враховувати зміну динамічного коридору автопоїзда порівнянні з одиночним автомобілем. Якщо не врахувати збільшення динамічного коридору при проходженні повороту дороги , це може викликати зіткнення із зустрічним транспортним засобом або з'їзд у кювет, оскільки колеса автомобіля і причепа проходять криві з різними радіусами.
4) При наближенні до повороту дороги з пониженим коефіцієнтом зчеплення необхідно завчасно знизити швидкість руху автомобіля з причепом, оскільки гальмування на повороті може привести до заносу , складування автомобіля з причепом і перекидання причепа .
5) При управлінні автомобілем з причепом водій повинен знати, що гальмівний шлях автопоїзда більше гальмівного шляху одиночного автомобіля, оскільки інерційна сила причепа підштовхує автомобіль. Під час різкого гальмування автопоїзда сильні поштовхи причепа можуть викликати занос автомобіля, тому використовувати його можна тільки для запобігання дорожньо-транспортної пригоди. Якщо стався занос причепа відпустити педаль гальмування, плавно збільшуючи швидкість, вирівняти автопоїзд. З метою попередження заносу не слід застосовувати гальмування на поворотах, при об'їзді перешкоди, при зустрічному роз'їзді.
6) При русі на підйом потрібно заздалегідь вибрати таку передачу, щоб пройти його без перемикання передач. Починаючи рух на підйомі, щоб попередити скочування назад і складування автомобіля і причепа, треба завчасно частково відпустити педаль зчеплення ще до повного розгальмовування коліс.
7) Перш ніж почати обгін, водій автомобіля з причепом повинен переконатися, що дорога вільна на достатній відстані, оцінити швидкість руху транспортних засобів, щоб мати можливість безпечно завершити обгін з урахуванням габариту автопоїзда.
8) Управління автомобілем з причепом в складних дорожніх умовах вимагає від водія особливої обережності: слизька дорога зменшує зчеплення шин з дорогою і в кілька разів збільшує небезпеку бокового заносу як при гальмуванні, так і на поворотах, особливо на зледенілих дорогах. При русі по мокрій ґрунтовій дорозі може виникнути бічне ковзання коліс причепа, особливо на дорогах з поперечним ухилом. Для попередження бічного занесення при переїзді перешкод, ям, канав і т.п. розгін треба починати лише після того, як колеса причепа проїдуть перешкоду. Після проїзду ділянки дороги з калюжами обов'язково потрібно просушити гальмівні колодки.
Під час обгону на дорозі покритою снігом потрібно уникати руху коліс по м'якому снігу , щоб уникнути затягування причепа в глибокий сніг . Для попередження затягування причепа в сніг на узбіччі при зустрічному роз'їзді необхідно зменшувати швидкість руху.
9) Освоюючи рух автомобіля з причепом заднім ходом, необхідно чітко усвідомити, що для подачі причепа вправо кермо слід повертати вліво. Зчіпний пристрій автомобіля зміститься вліво і розверне причіп вправо . Після того як причіп почне рухатися в потрібному напрямку, необхідно повернути вправо, вирівняти автомобіль з причепом і завершити маневр.
Перегляд фільму «Як керувати автомобілем з причепом?», «Уроки водіння легкового автомобіля з причепом», «Розворот з причепом(інколи краще зробити так)»
Закріплення: дискусія, розгляд дорожніх ситуацій(картки з дорожніми ситуаціями) додаток 1















·         Що необхідно перевірити водію перед початком руху автомобіля з причепом?
·         Як потрібно починати рух автомобіля з причепом?
·         Що повинен враховувати водій при виконанні маневрів автомобілем з причепом?
·         Як потрібно долати підйоми, поворот дороги з пониженим коефіцієнтом зчеплення?
·         Перш ніж почати обгін , водій автомобіля з причепом повинен…
·         В яку сторону слід повернути кермо для подачі причепа праворуч при русі заднім ходом?
4.Підсумок уроку.
Оцінювання роботи учнів на уроці, виставлення оцінок
5.Домашнє завдання.
Тема за конспектом
Самообслуговування.

Немає коментарів:

Дописати коментар